Page 179 - 360.revista de Alta Velocidad - Nº 6
P. 179

Which way to the city centre? Pedestrian itineraries between High Speed Rail stations and historic
                   centres. Assessing urban quality and tourist behaviour through GPS tracks in Toledo.



                       •  López-Pita, A. & Robusté, F., 2004. High-speed line airport connections in Europe: State-of-
                       the-art study. Transportation Research Record , Issue 1863, pp. 9-18.
                   •  Mannone, V., 1997. Gares TGV et nouvelles dynamiques urbanines en centre ville: Le cas
                       des villes desservies par le TGV Sud-Est. Les Cahiers Scientifiques du Transport, Issue 31,
                       pp. 71-97.
                   •  Masson, S. & Petiot, R., 2009. Can the high speed rail reinforce tourism attractiveness? The
                       case of the high speed rail between Perpignan (France) and Barcelona (Spain). Technovation,
                       29(9), pp. 611-617.

                   •  Menéndez, J. M. y otros, 2006. Diseño, dimensión ópima y emplazamiento de estaciones de
                       alta velocidad en ciudades de tamaño pequeño. Ciudad Real: ETS Ingenieros de Caminos,
                       Canales y Puertos, UCLM.
                   •  Menéndez,  J.  M.,  Coronado,  J.  M.  &  Rivas, A.,  2002.  Incidencias  socioeconómicas  de  la
                       construcción y explotación de la línea ferroviaria de alta velocidad en ciudades de tamaño
                       pequeño. El caso de Ciudad Real y de Puertollano. Estudios de Construcción y Transportes,
                       Issue 94, pp. 29-54.
                   •  Moyano A., Coronado J.M., Garmendia M., 2016. ‘How to choose the most efficient transport
                       mode for weekend tourism journeys in Spain: An HSR and Private Vehicle Comparison’, The
                       Open transportation Journal, 10, pp. 84-96.
                   •  Peters, D., 2010. Rail City Berlin: Rail infrastructure development and intermodality in the
                       reunified German capital. Transportation Research Record, Issue 2146, pp. 60-68.
                   •  Ribalaygua,  C.,  2005.  Alta  velocidad  ferroviaria  y  ciudad:  estrategias  de  incorporación
                       de  las nuevas  estaciones  periféricas  francesas  y españolas.  Cuadernos de  investigación
                       urbanística, Issue 44.

                   •  Ruiz-Apilanez, B., Arnaiz, M., and Ureña, J.M. (2015): Beyond Lively Streets, in: Vaughan,
                       L. (Ed.): Suburban Urbanities, UCL Press: London, pp.130-150.

                   •  Santos, L., 2007. Urbanismo y ferrocarril. La construcción del espacio ferroviario en las
                       ciudades medias españolas.. Madrid: Fundación de los ferrocarriles españoles.
                   •  Tan, D., Wang, W., Lu, J. & Bian, Y., 2007. Research on Methods of Assessing Pedestrian
                       Level of Service for sidewalks. J Transpn Sys Eng & IT, 7(5), p. 74−79.
                   •  Tapiador, F. J., Burckhart, K. & Martí-Henneberg, J., 2009. Characterizing European high
                       speed train stations using intermodal time and entropy metrics. Transportation Research
                       Part A: Policy and Practice, 43(2), pp. 197-208.
                   •  Troin, J. F., 1995. Rail et aménagement du territoire. Des héritages aux nouveaux défis.
                       s.l.:Edisud.
                   •  Ureña,  J.,  Coronado,  J.,  Garmendia,  M.  &  Romero,  V.,  2012.  Territorial  implications  at
                       national and regional scales of high-speed rail. En: Territorial Implications of High Speed
                       Rail: A Spanish Perspective. London: Ahsgate, pp. 129-162.
                   •  Ureña, J. M., Menerault, P. & Garmendia, M., 2009. The high-speed rail challenge for big
                       intermediate cities: A national, regional and local perspective. Cities, Issue 26, pp. 266-279.
                   •  Van  der  Berg,  L.  &  Pol,  P.,  1997.  The European high-speed  train network  and  urban
                       development. Rome 26-29 August, European Regional Science Association, 37th European
                       Congress.
                   •  Weinstein, A., Schlossberg, M. & Irvin, K., 2008. How Far, by Which Route and Why? A Spatial
                       Analysis of Pedestrian Preference. Journal of Urban Design, 13(1), p. 81–98.



                   International Congress on High-speed Rail: Technologies and Long Term Impacts - Ciudad Real (Spain) - 25th anniversary Madrid-Sevilla corridor  177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184